Byggde app som ökar trafiksäkerheten
Sundsvallsföretaget Cloudplanning är specialister på digitala lösningar för transportsektorn. Deras senaste tjänst samlar statistik om fordonsskador, förbättrar trafiksäkerheten, sparar pengar och används nu av försäkringsbolaget Trygg-Hansa.
Cloudplanning har tagit fram ett tiotal digitala produkter för kunder inom transportsektorn, mestadels åkerier och bussbolag som köpt in olika molnbaserade stöd för sina verksamheter.
Den senaste affären där kunden är Trygg-Hansa är en av företagets största hittills.
– Produkten som heter Skadestop+ är en skräddarsydd app för skaderapportering via mobilen direkt vid olycksplatsen. På sikt bidrar appen till färre olyckor, sänkta bränslekostnader och mindre administration, säger Cloudplannings affärschef Johan Sundberg (bilden).
Användarna av appen är Trygg-Hansas kunder inom transportbranschen. En yrkesförare som råkar ut för en incident rapporterar via appen direkt från olycksplatsen genom att knappa in all relevant information på mobilen.
Både arbetsgivaren och försäkringsbolaget, i det här fallet Trygg-Hansa, får i ett tidigt skede samma information.
– Det snabbar på hanteringen och kapar bort administration. Men viktigast är ändå att den samlade skadestatistiken i Skadestop+ ökar medvetenheten i hela organisationen om så väl stora försäkringsskador och skador som understiger självrisk, vilket gör det lättare att tillämpa rätt åtgärder som till exempel sänkt hastighet i syfte att minska olycksrisken, säger Johan Sundberg.
Som ett exempel nämner han att vetskapen om hur hög kostnaden är för att ersätta en kraschad backspegel kan göra vem som helst lite försiktigare i trafiken.
– Testpiloter med utvalda transportföretag visar att skadesystemet bidrar till både kortare avbrott i samband med skadetillfället och färre fordonsskador, något som ökar tryggheten och ger våra kunder bättre möjligheter att förebygga skador, säger Thomas Smedäng, yrkesskadespecialist på Trygg-Hansa.
TEXT OCH FOTO: ANDERS LÖVGREN