Certifierad hållbarhet lockar företag till Sundsvall

Skiss över logistikparken som den är planerad att se ut. BILD: SUNDSVALL LOGISTIKPARK

Sundsvall Logistikpark blir landets första hållbarhetscertifierade kombiterminal.

– En viktig nyhet för vårt företag som har ambitiösa mål inom hållbarhet och vi ser att Sundsvalls betydelse ökar, säger Thord Sandahl, vd för logistikföretaget Sandahls.


Just nu pågår arbetet för fullt med att bygga Sundsvall Logistikpark som beräknas tas i bruk i början av 2024. Anläggningen blir en viktig pusselbit för att göra transportsystemen mer effektiva och hållbara då sjöfart, järnväg och väg kopplas samman. Sundsvall Logistikpark blir i sitt slag dessutom först i Sverige med en hållbarhetscertifiering.

– Logistikparken gör att kapaciteten för hållbara transporter ökar i vår region och vi blir mer attraktiva för etableringar. Parallellt med detta pågår arbetet att till 2030 göra Sundsvalls kommun klimatneutral, ett politiskt beslut som vägleder oss, säger Alexandra Olsson, kommunikationsansvarig, Sundsvall Logistikpark.

Bild från pågående markarbete i logistikparken. FOTO: KATARINA LÖVGREN

Som ett led i att uppnå klimatneutralitet ska logistikparken där Sundsvalls kommun är delägare hållbarhetscertifieras av Ceequal, världens ledande certifieringssystem för anläggningsprojekt. För Sundsvall Logistikparks del gäller bland annat att spara på resurser genom att återanvända material, samt att förbereda verksamheten för att vara fossilfri. Se separat faktatext för fler konkreta exempel på innehåll och åtgärder.

Ett av de logistikföretag som redan i dag har en omfattande verksamhet på befintlig kombiterminal i Sundsvall är åkeriet Sandahls som sköter omlastningar mellan transportslag och transporterar gods på väg och järnväg. Vd:n Thord Sandahl ser fram mot att kunna flytta in i den nya logistikparken och expandera verksamheten. En hållbarhetscertifiering för anläggningen anser han har stor betydelse.

– Vi ska bli fossilfria i vårt arbete och vill gå fortare fram än beslutsfattare. Senast år 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser, men vi går före och sätter 2030 som vårt mål. När vi diskuterar samarbeten med kunder är de väldigt intresserade av hur vi arbetar med hållbarhet, just därför spelar det stor roll att Sundsvall Logistikpark också har höga mål på området, hållbarhetskedjan blir stark och det tilltalar kunden, säger Thord Sandahl.

Sandahls har i nuläget ett 40-tal fordon som drivs av biogas, och investerar de kommande åren i batteridrivna truckar som sköter omlastning. Dessutom pågår försök att elektrifiera lastbilsflottan.

– Jag ska kämpa allt jag kan för att fossilfria lastbilar och batteridrivna truckar ska användas i nya logistikparken i Sundsvall. Dessutom ser jag fram mot att vi ska sköta mer transporter i södergående riktning från Sundsvall på järnväg, säger Thord Sandahl.

I nuläget går dagligen ett fullt tågsätt med gods mellan Sundsvall och Göteborg. När logistikparken tas i drift räknar Sandahls med att även fylla ett tågsätt mellan Sundsvall och en ort i Skåne.

– Satsningen som görs i Sundsvall förstärker staden som ett transportnav och jag gillar förstås att arbetet genomsyras av hållbarhet, säger Thord Sandahl.

– Vi har ett globalt näringsliv men tänker lokal klimatnytta, säger Alexandra Olsson, Sundsvall Logistikpark.

TEXT: ANDERS LÖVGREN, ILLUSTRATION: SUNDSVALL LOGISTIKPARK, FOTO: KATARINA LÖVGREN

Publicerad 211220

FAKTA

Några punkter där logistikparken har gjort förbättringar enligt Ceequal:

● Begagnad tågväxel läggs samt begagnade räl används som spårskydd – istället för att köpa in nytt.

● Massåtervinning inom projektet är total – allt återanvänds inom området, bullerskydd, utbyggnad av containerkaj och minskade transporter och mellanlagring blir framgångsfaktorer för miljön.

● Bullervallen har besåtts med ängsfröblandning, det betyder att gräs och blommor kommer att växa upp till våren och det för att värna om biologisk mångfald – bin och fjärilar till området.

● Eldrivna fordon i stället för dieseldrivet har använts – dock inte alla fordon.

● Utredning pågår kring hur beläggningen kan göras så bra att antalet omläggningar i framtiden med asfalt etc minskar.

● Järnvägsspår in och ut i området elektrifieras, hamnens spår rustas med elektrifiering.

● Material från villorna samt trädgårdar som funnits i området återanvänds och hus har flyttats för nytt liv söderut.

● Förbereder för elektrifiering av fordon – laddstolpar för fordon, reachstacker och lastbilar.

● Bygger ett reningsdike med naturlig rening i stället för reningsdammar.

● Drar in ledningar för fjärrvärme på området.

● Utreder möjligheten för solceller på området.

Föregående
Föregående

Nellie fick drömjobb som inredare

Nästa
Nästa

Ny hemsida!