Drönarna ger Polisen extra ögon
Under de senaste åren har Polisen tagit allt mer hjälp av luftburna kameror.
– Det är till stor hjälp när vi undersöker brottsplatser och söker efter försvunna personer, säger Petter Elfving, UAS-pilot vid Polisen i Sundsvall.
Petter Elfving står mitt på Storgatan i centrala Sundsvall. I händerna har han kontrollen till en farkost som flyger fram mellan husväggarna. Utan minsta tvivel är det en drönare, men Petter vill inte använda det ordet.
– I civilt bruk heter de så, men i vår värld är det rätta namnet “Unmanned Areal System”. Och av den anledningen kallas jag för UAS-pilot, säger han.
Den här gången håller UAS-piloten Petter på att hämta in information som ska vara vägledande för vart bevakningskameror kan sättas upp på ett lagligt sätt. Det gäller då att se hur mycket av vissa ytor som blir synliga genom en kameralins som sitter en bit upp i luften och i en viss vinkel.
– Men användningsområdena är många. Främst undersöker vi brottsplatser och söker efter försvunna personer med UAS. I dag kör jag en liten modell, men de större kan vara utrustade med värmekamera och är till fantastiskt god hjälp vid en personsökning, säger Petter.
Han berättar att han själv varit med som pilot när en person, i det fallet en äldre man som anmälts försvunnen, blev hittad med hjälp av värmekamera från luften. Fler exempel finns i regionen när sökningar slutat lyckligt och där UAS varit en viktig del i arbetet.
– Det är ett väldigt bra verktyg, men absolut inget som ersätter alla våra andra arbetsmetoder. Vi ser det som ett komplement och något som kan snabba på ett personsök. Med UAS går det att snabbt täcka av en större öppen yta.
I Sundsvall finns ett flertal poliser som har den särskilda utbildning som krävs för UAS-piloter. Att behärska tekniken är bara en del av jobbet. Det gäller också att ha koll på lagstiftningen, ett exempel är att det inte är tillåtet att köra maskinen så att du som pilot tappar den ur sikte.
– Säkerheten är hårt prioriterad när vi är ute med maskinerna. De större modellerna är rätt tunga och skulle kunna ställa till stor skada om de kraschade, säger Petter.
TEXT OCH FOTO: ANDERS LÖVGREN
Mer läsning om Sundsvall och Timrå här: