Mäklarbyrån Hoome gick från nystartad till bäst
På mindre än fem år har Hoome Mäkleri gått från nystartat och nederlagstippat företag, till att toppa försäljningsligan bland Sundsvalls mäklarfirmor.
– Allt handlar om vår inställning till jobbet, vi tar några steg extra för våra kunder, säger Mattias Berggren, en av grundarna.
Året var 2017 när Mattias Berggren och Mattias Jakobsson tog en lunch på stan. Berggren arbetade då inom kommunikationsbranschen med strategiska kommunikationsfrågor och såg hur jobbet höll på att förändras i fel riktning. Jakobsson var anställd mäklare på en av Sundsvalls mäklarbyråer. Lunchen drog ut på tiden, och Berggren blev allt mer nyfiken på en bransch han då hade mycket liten inblick i.
– Min tanke med att träffa Jakobsson, som jag kände sedan tidigare, var att erbjuda mina tjänster som filmskapare för att marknadsföra hem på bostadsmarknaden. Den idén sågade han efter tio minuter, men lunchen fortsatte i två och en halv timme. Hela vårt samtal låg och grodde och jag satte genast igång att skaffa all tänkbar information om den lokala och nationella bostadsmarknaden, säger Mattias Berggren som även har en bakgrund som försäljningschef på If Skadeförsäkring. Samtalen fortsatte och inom kort var de båda överens om att starta en mäklarbyrå tillsammans.
– Då jag har många år som egenföretagare i bagaget så hade tanken slagit mig att dra igång en egen mäklarbyrå. Problematiken var att jag inte kände att jag hade kompetensen för att göra allt kringjobb med allt vad det innebär. Jag hade sneglat på några franchisekoncept, men var inte så sugen på att vara inboxad och styrd över vad man får eller inte får göra med varumärket. Med Berggrens kompetens och min erfarenhet av sälj, så var det bara att chansa. Jag tänkte ”vad är det värsta som kan hända?”. Resten är historia nu, säger Mattias Jakobsson.
Hoome satte fart på affärerna och från dag ett var det tydligt att de använde andra arbetsmetoder än konkurrenterna. De tog in två personer med stor erfarenhet av varumärkes- och webbutveckling i bolaget samt profilerade sig med digitala visningar av objekt, både med hjälp av 3D-scanning och proffsig video. Mattias Jakobsson var den ende mäklaren i företaget.
– Vi blev helt klart ifrågasatta. Mäklarbranschen är väldigt traditionell och fler än en av våra branschkollegor hade svårt att ta oss på allvar som den digitala nykomlingen, men vi kämpade på och tog undan för undan marknadsandelar med mycket nöjda kunder som backade upp oss, säger Mattias Berggren.
I slutet av 2020 anslöt Felix Krantz som den tredje delägaren i Hoome och blev en viktig del för deras utveckling.
– Med Felix med på tåget fick vi in en oerhört viktig pusselbit i vårt fortsatta lagbygge. Hans erkänt goda säljprestation i kombination med sitt brinnande intresse att coacha övriga inom försäljning blev den språngbräda vi behövde för att locka nya talanger till oss, säger Mattias Berggren.
– Mattias och Mattias hade byggt upp en stark och mycket stabil grund och med en starkare säljkultur och högre fokus på rekrytering kunde vi nu tillsammans ta nästa steg i bolagets utveckling, säger Felix Krantz.
Satsningen blev lyckad och i dag har Hoome åtta anställda, varav fyra är mäklare, på Sundsvallskontoret. Företaget har även egen filial i Härnösand och har lanserat ett franschisekoncept som resulterat i att Hoome nu också finns i Hudiksvall.
– Vi växer och det går bra för oss. Anledningarna är flera. Vi är bäst på att sätta kunden i centrum och gör allt för att hjälpa till i alla lägen. Samtidigt har vi alltid tänkt stort och det finns ett helt otroligt driv och engagemang i vårt team, säger Mattias Berggren.
Att Hoome varit framgångsrika visar statistik från Booli, en del av statligt ägda bolånebanken SBAB. Första kvartalet 2022 gjorde Hoome i snitt 20,5 affärer per mäklare. Tvåan på listan i Sundsvallsregionen låg på 11,2 affärer per mäklare. En annan statistik som kommer från Booli visar att antalet kunder som rekommenderar Hoome är dubbelt så många jämfört med den mäklarbyrå som ligger tvåa.
– Det är klart att vi är stolta över den här statistiken. Men vi kommer aldrig att slå oss till ro då vi aldrig är nöjd och alltid strävar efter att bli bättre. Vi har en hel del spännande saker på gång under året. Och på längre sikt, pratar vi ytterligare fem år framåt så har vi tio franchisekontor runt om i landet, säger Mattias Berggren.
TEXT: ANDERS LÖVGREN, FOTO: KATARINA LÖVGREN
Mer läsning och Sundsvall och Timrå hittar du i Lokalaktuellt: