Strategi tas fram för ökad handel i Stenstan

När Sundsvall tar fram en strategi för ökad handel är det fokus på den centrala stadskärnan.


Handeln i Sundsvall behöver stöd för att ta steg i rätt riktning och utvecklas. Därför pågår ett samarbete för att hitta de bästa idéerna. Heja Sundsvall besökte ett möte där två experter inom utveckling av stadskärnor, Ulrika Carlsson och Lisa Lagerén från RSD AB, tillsammans med Destination Sundsvall höll i en workshop med deltagare från fastighetsbolag och företag i Stenstan.

– Sundsvall står inför industrietableringar och kraftig tillväxt, vilket gör att tajmingen för att fånga upp denna kraft även i stadskärnan är helt rätt. Det vi gör i detta arbete är att lägga grunden för en ny handels- och etableringsplan i Sundsvall. En viktig roll här har fastighetsägarna som kan se till att de rätta aktörerna och hyresgästerna finns med, säger Ulrika och Lisa i en samlad kommentar.

De anser båda två att Sundsvall bör satsa ännu mer kraft på de platser i Stenstan som redan har stark handel, Storgatan och området kring Stora torget.

– Utspridd handel är inte att rekommendera. Mer koncentration i en nysatsning är rätt väg att gå, vilket efter hand kommer att gynna de som ligger en bit ifrån stråken, resonerar de.

EXPERTER PÅ CITYHANDEL: Ulrika Carlsson och Lisa Lagerén från RSD AB är anlitade för att vara med och utveckla cityhandeln i Sundsvall.

Vi stämmer av med några av deltagarna i workshopen och hör deras reflektioner.

– Det jobb vi gör nu är viktigt för framtiden och gör att vi får kunskap och förståelse. Att samverka med kommunen och fastighetsägare för att stärka handeln är helt nödvändigt, det ger oss bättre möjligheter, säger Jane Bredberg som företräder föreningen Stenstan där många av cityhandelns aktörer ingår.

– Egentligen är jag kanske en udda fågel i ett handelssammanhang, men en fin, bred, spetsig och fungerande handel är så otroligt viktigt för oss restauranger och en av grundförutsättningarna för en levande attraktiv stad. Jag är helt övertygad om att det går att vända en vikande trend kring cityhandel. Den har ju redan vänt med fina etableringar på slutet och många väldigt duktiga fastighetsägare och lokala handlare som är på tårna. Shopping i en stad är en helt annan sak och upplevelse än stora handelsområden, och det får kanske presenteras tydligare, säger Jonas Hamlund, krögare på Stora torget med restaurangen Bloco.

UTVECKLING PÅ GÅNG: Destination Sundsvall har bjudit in företrädare från handeln till workshop.

– När vi nu gemensamt tar fram en handels- och etableringsplan får vi insikter om hur mycket handel stadskärnan har underlag för idag och i framtiden. Den ska även ge oss insikter om vilka lägen som är etableringsbara nu samt belysa vilka förändringar vi bör göra för att möta upp med framtidens innehåll. Rätt verksamhet på rätt plats med andra ord, säger Jonas Albecker, Stadsutveckling i Sundsvall.

– Att främst fokusera på ett handelsstråk på Storgatan och områdena kring Stora torget är en igångsättare för utveckling och vi får igång bra diskussioner. Fler stråk diskuteras, som kulturstråk kring teaterkvarteren och upplevelsestråk längs Selångersån, men vi måste börja någonstans, tillägger Jonas.

En ny handels- och etableringsplan för Sundsvall kommer att presenteras under hösten.

TEXT ANDERS LÖVGREN • FOTO: ANDERS OCH KATARINA LÖVGREN

Mer lokal och aktuell läsning hittar du här:

Föregående
Föregående

Jessica berättar hur mörkret blev till ljus 

Nästa
Nästa

Annelie är Timrås hetaste nyförvärv